Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on Kwi 21, 2018 in Zdrowie |

Zdrowa dieta dla każdego

Zdrowa dieta dla każdego

Wiele osób decydując o potrzebie zrzucenia kilku (bądź kilkunastu) nadprogramowych kilogramów kieruję swą uwagę na popularne (zwłaszcza na łamach kolorowych magazynów oraz w Internecie) diety-cud. Ich twórcy obiecują zwykle, że stosując się do ich zasad możliwe jest zrzucenie niechcianej wagi w sposób łatwy i szybki, co nie jest niestety możliwe. Ponieważ tkanka tłuszczowa odkładała się w naszym organizmie przez długie miesiące czy nawet lata, pozbycie się jej w kilka tygodni jest więc wyłącznie piękną mrzonką. Nawet jeśli stosując którąś z danych diet zauważymy spadek wagi, będzie on związany z utratą z organizmu wody lub cennej tkanki mięśniowej. Wówczas bardzo szybko dojdzie do tak zwanego efektu jo-jo, czyli nawrotu zbędnych kilogramów, często nawet w większej ilości. Ponadto diety-cud są zwykle bardzo niskokaloryczne, można je wręcz zaliczyć do szkodliwych i wyniszczających głodówek. Nie są również odpowiednio zbilansowane, przez co nie mamy możliwości dostarczyć naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych. W konsekwencji takie odchudzanie przynosi o wiele więcej szkody, niż pożytku i lepiej z niego zrezygnować. Jakie mamy alternatywy?

Zdrowe odchudzanie

Najlepszym rozwiązaniem jest postawienie na zdrową, odpowiednio zbilansowaną dietę, która pozwoli nam na pozbycie się nadprogramowej tkanki tłuszczowej bez niebezpiecznych interwencji dla naszego zdrowia. Zdrowe odżywianie to nie tylko to, co jemy, ale także nasze pozostałe nawyki związane z żywieniem. Po pierwsze duże znaczenie ma regularność. Lepiej jeść więcej niewielkich posiłków, z których trawieniem organizm bez problemu sobie poradzi, niż nawet jeden duży i ciężkostrawny. Duże znaczenie ma także spożywanie dziennie co najmniej 1, 5l wody, która pomaga między innymi w oczyszczeniu organizmu ze szkodliwych toksyn. Do minimum ograniczyć należy spożywanie cukrów prostych (zwłaszcza słodyczy i słodkich napojów gazowanych) oraz tłuszczy zwierzęcych (dla których lepszą alternatywą są tłuszcze roślinne – na przykład oliwa z oliwek, ale też awokado czy różne orzechy). Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu zdrowa dieta nie jest równoznaczna z nudą. Posiłki są bardzo różnorodne, nie musimy opierać się na ściśle określonym jadłospisie i składnikach – wystarczy stosować się do ogólnych zasad zdrowego odżywiania. Nie musimy też bardzo drastycznie ograniczać ilości spożywanych kalorii, przez co nie powinno towarzyszyć nam uciążliwe poczucie głodu. Efekty zmiany diety na zdrową nie pojawią się od razu, jednak będą one regularne i przede wszystkim trwałe. Szybszy efekt osiągniemy jeśli włączymy do codziennego życia ruch w formie dowolnej aktywności fizycznej.