Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on Gru 21, 2019 in Zdrowie |

Kalarepa – właściwości

Kalarepa – właściwości

Kalarepa, łagodne i słodkie warzywo. 100 g kalarepy dostarcza blisko 30 kcal. Tak więc kalarepa jest niskokaloryczna. To warzywo zawiera wiele witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Kalarepa jest świetnym źródłem witaminy C. W kalarepie znajdziemy witaminy z grupy B oraz żelazo, wapń, potas czy miedź. Jak się okazuje, jadalne są również liście kalarepy.

 

Wystarczy je dobrze przyrządzić. Liście kalarepy zawierają dużo żelaza. Kalarepa to roślinna kapustna. Niestety w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Zawiera ona izotiocyjany i indole. Kalarepa jest źródłem luteiny. Kalarepa jest słodka i delikatna w smaku. To chrupiące i zdrowe warzywo. Kalarepę można jeść na surowo lub na ciepło. Możemy ją piec, dusić, smażyć, gotować czy faszerować. Kalarepę możemy dodawać do zup, sosów czy sałatek. Kalarepę kupimy w każdym sklepie. Najlepiej jest ją spożywać w okresie zimowym. Kalarepa obfituje w minerały. Warto ją włączyć na stałe do naszego jadłospisu. Największym sezonem na kalarepę jest wiosna.

Właściwości kalarepy

W kalarepie znajdziemy tiaminę, ryboflawiny, kwas foliowy. Wpływa ona pozytywnie na nasz organizm. Należy ją spożywać regularnie. Liście kalarepy oczyszczają nasz organizm. Posiadają dużą ilość chlorofilu. Usuwają toksyny, przyśpieszają gojenie się ran. Kalarepa jest polecana osobom na diecie. Najzdrowsza jest kalarepa na surowo. Możemy z niej robić sałatki, surówki. Kalarepę możemy poddawać obróbce termicznej. Z jej liści możemy wycisnąć sok. Liście kalarepy świetnie się nadadzą do przyrządzenia gołąbków. Kalarepę możemy dodawać do zup. Warto ją jeść samodzielnie jako przekąska. Warzywo to świetnie się sprawdzi jako dodatek do dania głównego.

Przepisy z kalarepy

Najzdrowsza będzie surówka z kalarepy. Możemy do niej dodać marchewkę i jabłko. Starta kalarepa wymieszana z warzywami i majonezem to idealny dodatek do obiadu. Z kalarepy możemy również przyrządzić placki. To doskonała alternatywa dla placków ziemniaczanych. Dodatkowo kalarepę możemy faszerować mięsem czy innymi warzywami. Warto z niej przyrządzić zupę, zwłaszcza wiosną. Z kalarepy możemy tak naprawdę przyrządzić wiele pysznych dań. Warzywo to świetnie komponuje się z mięsem. Warto ją dodać do mięsnego gulaszu. Istnieje wiele tradycyjnych oraz nowoczesnych przepisów z kalarepą w roli głównej. Kalarepa jest polecana przede wszystkim dzieciom. W przypadku najmłodszych, możemy przyrządzać kotlety z kalarepy czy też zdrowe frytki. Kalarepa jest polecana także seniorom. W tym przypadku nie koniecznie na surowo. Przed podaniem warto ją upiec, na przykład na parze. Możemy ją ugotować. Jednak w tym przypadku straci ona niektóre ze swoich wartości odżywczych. Dla seniorów, kalarepa jest polecana po obróbce termicznej. Należy pamiętać, że nie jest ona drogim warzywem. Za jedną sztukę zapłacimy 3-4 zł. Kalarepa to zapomniane warzywo. Możemy ją dostać w ciągu całego roku. Warto ją spożywać ze względu na jej cudowne właściwości. Kolejna jej zaleta to smak. Posiada bardzo charakterystyczny słodko-orzechowy smak. Możemy ją podawać z sosem, roztopionym masłem lub sezamem.