Pages Menu
TwitterRssFacebook
 

Categories Menu

Posted by on Gru 3, 2019 in Zdrowie |

Cukinia – właściwości

Cukinia – właściwości

Cukinia, należy do warzyw dyniowatych. Posiada ona szerokie zastosowanie kulinarne. Posiada delikatny smak, można ją jeść na surowo. Dodatkowo możemy ją smażyć, grillować, piec i gotować. Cukinia doskonale się komponuje się z innymi warzywami oraz mięsami. Cukinia posiada wiele witamin i minerałów. To świetne źródło witaminy A.

 

Warzywo to zawiera także mnóstwo witaminy B i C. Znajdziemy w niej potas, jod czy żelazo. Cukinia jest doskonałym źródłem węglowodanów. Należy pamiętać, że wspomaga ona odchudzanie. Odkwasza organizm i jest niskokaloryczna. Zawiera ona duże ilości luteiny.

Przeciwwskazania do spożycia cukinii

Chociaż warzywo to jest zdrowe, niestety nie każdy może je spożywać. Cukinii muszą unikać przede wszystkim osoby cierpiące na wrzody żołądka. Dotyczy to również osób chorujących na cukrzycę. Pestki cukinii zawierają kukurbitacynę. To bardzo silny związek przeciwrobaczany. Cukinię należy wybierać błyszczącą, nieuszkodzoną. Należy wybierać ciężkie okazy. Powinniśmy ją przechowywać w suchym miejscu. Cukinię nazywany kabaczkiem. W Polsce hoduje się odmiany jasnozielone i żółte. Cukinia w 100 g zawiera jedynie 15 kcal. Możemy ją faszerować na wiele sposobów. Cukinia jest także źródłem karotenu i witaminy K. Dodatkowo to świetne źródło kwasu foliowego. Znajdziemy w niej miedź i mangan. Cukinia powinna gościć w naszej kuchni jak najczęściej. Warto z niej przygotowywać surówki. Dobrze jest z niej przyrządzić przetwory. Z cukinii możemy przygotować na przykład placki, kotlety, puree czy nawet ciasto. Doskonale smakuje cukinia z grilla. Możemy z niej przygotować leczo, sos czy też naleśniki.

Właściwości cukinii

Cukinia jest świetnym warzywem dla naszego żołądka. Należy ją wprowadzać do menu dzieci. Wybierając zieloną odmianę, zadbamy o wzrok. Dodatkowo poleca się ją diabetykom. Posiada niski indeks glikemiczny. Wzmacnia nasz organizm. Przyśpiesza walkę z infekcjami. Cukinia jest doskonała dla kobiet w ciąży. Zawiera dużą ilość kwasu foliowego. Cukinia dba o zdrowie serca. Posiada mało tłuszczu oraz sodu. Dodatkowo działa ona antystresowo. Redukuje poziom stresu. Działa przeciw depresji, wpływa pozytywnie na pamięć i koncentrację. Leczy astmę dzięki dużej dawce witaminy C. Poprawia stan skóry. Dzięki zawartości luteiny, cukinia wykazuje działanie przeciwstarzeniowe. Zawarte w niej przeciwutelaniacze rozjaśniają skórę. Dodatkowo należy pamiętać, że cukinia w 95% składa się z wody. W związku z tym nawadnia naszą skórę. Cukinia dba o nasz organizm wewnątrz jak i zewnątrz. Najlepiej ją kupować w sezonie. Warto wybierać warzywa od lokalnego rolnika lub ekologiczne z certyfikatem. Dostępne tak naprawdę w każdym większym sklepie. Za kilogram w sezonie zapłacimy 2-4 zł, poza sezonem 10-12 zł. Cukinię możemy jeść tak naprawdę przez cały rok. Jednak najlepszy smak oraz wartości ma cukinia sezonowa, dostępna w lato. W przypadku obróbki termicznej, nie ma potrzeby obierania jej ze skóry. Należy pamiętać, że to właśnie w skórce znajduje się najwięcej witamin oraz składników mineralnych.